Mindfulness

ontwerp plaatje site

Wakker worden en je leven zien zoals het is

“De enige ware ontdekkingsreis is niet het opzoeken van nieuwe landschappen, maar andere ogen hebben”(Proust).

Training Mindfulness

Mindfulness leert je op een andere manier te kijken naar je zelf en de wereld om je heen. In een Mindfulness training leer je om zonder oordeel bewust aanwezig te zijn in het huidige moment. Door je aandacht te richten op de werkelijkheid zul je ervaren dat piekergedachten, angst, stress en pijn minder vat op je krijgen. Mindfulness leidt tot meer innerlijke rust, geduld en begrip voor zowel jezelf als voor de mensen om je heen. Dat maakt de wereld voor iedereen een stukje mooier.

Stress

Alles in het leven moet steeds sneller, efficiënter en beter. Wij eisen steeds meer van onszelf. De hoeveelheid prikkels is enorm. Dat leidt vaak tot stress. De een neemt die stress mee naar huis en zoekt allerlei manieren om af te reageren. De ander laat eigenlijk nog maar heel weinig binnen en lijkt nauwelijks nog geraakt te worden. Maar, als je negatieve emoties (bewust of onbewust) niet binnen laat, vermindert dat ook je vermogen om positieve emoties te ervaren. Het leven wordt vlakker en je geniet minder. Bovendien loop je het risico dat er zich van alles onderhuids ophoopt dat er via omwegen een keer uit moet komen.
Mindfulness helpt om weer tot jezelf te komen en om op een slimme manier om te gaan met stress. Stress ontstaat namelijk vaak in je gedachten. Lichamelijke pijn neemt af, je veerkracht vergroot, je adem wordt rustig en je krijgt een groter zelfbewustzijn. Met minder stress ben je gewoon een leuker mens. Je bent minder snel boos, bang of verdrietig. Je blijft niet meer hangen in de negativiteit. Angst en depressie maken plaats voor vrede en innerlijke rust.

Wat wil je echt?

Mindfulness betekent onder meer je openen voor wat er echt speelt, ook in jezelf. Je gaat luisteren naar de stem van je hart. Dit klinkt misschien wat zweverig, maar het gaat hier eigenlijk alleen maar om het vermogen te voelen wat je echt vindt en wilt, wat je echt gelukkig maakt. Dit klinkt simpel, maar vaak is ‘de stem van ons verstand’ zo luid dat we niet horen wat we eigenlijk diep van binnen al weten.

Niet-oordelen

Misschien is niet-oordelen wel het moeilijkste onderdeel van Mindfulness: iets waarnemen zonder er meteen een etiket op te plakken. We vinden iets prettig of vervelend, goed of fout, het is zwart of wit. In een flits hebben we ons oordeel klaar zonder dat we ons daarvan bewust zijn. En vanuit dat oordeel zien we alleen nog dat wat ons oordeel bevestigt. Het leren om niet te oordelen geeft ruimte om nieuwe dingen te ervaren. Mindfulness gaat over leren “JA” te zeggen tegen het leven.

Acceptatie

Niet-oordelen vergemakkelijkt acceptatie. In ieders leven zijn er vervelende zaken die je niet (meteen) kunt veranderen. Het is dus handig om hiermee om te leren gaan. Met name bij pijn en stress is acceptatie moeilijk. Juist als je aandacht schenkt aan moeilijke zaken en de situatie leert te accepteren zoals die is, ontstaat er ruimte voor keuze. Hierdoor kun je meer intuïtief, creatiever en vaak wijzer reageren op stress. Dat wil trouwens niet zeggen dat we niets mogen veranderen! Alles wat je kán oplossen moet je vooral veranderen.

De mindfulness training

De basistraining Mindfulness bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2,5 uur.
Tijdens de training leer je:
– bewuster te leven
– verbanden te zien tussen je lichaam, gedachten en gevoelens
– beter om te gaan met stress, pijn en ander ongemak
– meer stil te staan bij zowel de grote als de kleine dingen die op je pad komen
– omgaan met lastige emoties
– loslaten

Mindfulnesss helpt

Mindfulness helpt om innerlijke rust te creëren en geeft je meer grip op je leven. Je leert je verstand wijs te gebruiken, stress signalen tijdig te herkennen en spanning los te laten. Je zult al snel merken dat je (weer) kunt genieten van de kleine dingen in het leven, zelfs in moeilijke tijden. De heilzame effecten van Mindfulness zijn inmiddels ruim bewezen.

Mindfulness, voor wie?

Mindfulness is goed voor iedereen die meer balans wil in zijn leven. Dus wil je minder stress ervaren, je veerkracht vergroten, goed kunnen slapen of gewoon wat meer tevreden zijn? Volg dan de 8-weekse basistraining Mindfulness. Klik hier voor meer informatie over deze training.