Mindful diëten: wat is dat?

“Je kunt niet goed denken, liefhebben en slapen als je niet goed gegeten hebt”

Bijna iedereen is ontvankelijk voor gedachteloos eten. Ons leven is nu eenmaal vol met stress. Dit is vaak de aanleiding voor gedachteloos eten, zelfs bij de meest gezonde eters onder ons. Een problematische relatie met eten is vaak terug te voeren op het ‘mindless’ eten (eten zonder er met je aandacht bij te zijn).

Wil je (terug naar) een gezonde relatie met eten? Wil je niet of nooit meer op dieet, maar wel een gezond gewicht? Stop met gedachteloos eten. Mindfulness brengt vrijheid terug in je eetpatroon. Je eet bewust en geniet meer. Ontdek de kracht en verander je eetpatroon in 8 weken. Mindful eten kun je leren!

Hoofd leeg, buik vol

Elke dag nemen we ongeveer 250 beslissingen over eten. De meeste van deze beslissingen hebben echter niks met echte honger te maken, maar gaan over schijnhonger. Er zijn wel 7 types schijnhonger. Om onderscheid te kunnen maken tussen schijnhonger en echte honger is niet alleen kennis nodig, maar ook oefening. Leren voelen wat je lichaam aangeeft is een proces. Maar iedereen die de training Mindfulness & eten volgt, kan het leren!

De basis

De basis van deze Mindfulness & eten training is het ontwikkelen van inzicht, mildheid en acceptatie van jezelf zoals je bent (van binnen en buiten) en zoals je doet. Door te accepteren en (her)waarderen van wie we zijn en hoe we eruit zien kunnen we weer meer bewust genieten van het leven zoals het is. Deze training leert je ook om onbeheersbare invloeden op onze eetgewoonten zoals stress, emoties en gedachten te accepteren; en er zo een andere relatie mee aan te gaan. Hierdoor ontstaat er ruimte om onze eetgewoonten te veranderen.

Mindful eten werkt en helpt

Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar het effect van mindful eten. Hieruit blijkt dat na het volgen van de 8-weekse Mindfulness & eten training o.a. het volgende:
• Deelnemers ervaren minder drang naar eten
• Eten als reactie op emoties en op externe eetprikkels neemt af
• Je krijgt inzicht en vervolgens weer controle over je eigen eetpatroon
• Negatieve gedachten over lichaamsgewicht en lichaamsvorm nemen af
• Deelnemers gaan bewuster met eten om en kunnen weer genieten van eten.

Geïnteresseerd in de 8-weekse cursus Mindfulness & eten? Lees dan meer over de inhoud van het mindfulness dieet